Hola amigas! - Reisverslag uit Almoradí, Spanje van studenten zorg - WaarBenJij.nu Hola amigas! - Reisverslag uit Almoradí, Spanje van studenten zorg - WaarBenJij.nu

Hola amigas!

Door: Joyce Notmeijer

Blijf op de hoogte en volg studenten zorg

09 Oktober 2014 | Spanje, Almoradí

Hola! me llamo joyce!

Ik ben 18 jaar en doe verpleegkunde op het mondriaan college te Leiden. En dit jaar doe ik een buitenlandse stage in Spanje voor een half jaar!

Sorry dat ik pas in week 6 mijn eerste berichtje stuur! Maar de tijd gaat hier zo snel! Het lijkt alsof ik hier nog maar 2 weken ben!

Ik zit samen met Nina in een appartementje in Almoradi, Nina en ik lopen samen stage bij Casaverde Almoradi. Om de week ruilen wij van diensten de ene week heb ik ochtend dienst van 8 tot 2 en Nina middag dienst van 2 tot 8 en dit steeds afwisselend.
Onze buren zijn Linda en Eva die stage lopen in Rojales. En samen doen wij leuken dingen het weekend, sporten wij bij een sportschool, zonnen we bij het zwembad en eten wij elke avond samen. Super leuk dus.

Ik heb het super naar mijn zin in Spanje. Stage gaat super goed!
Ik snap het niet... Terwijl alles spaans is, snap ik nogsteeds waar ze het over hebben! Qua verpleeg technische handelingen mag je hier veel meer en je mag het hier veel sneller (alleen) uitvoeren. Waar je in nederland eerst 10x moet kijken, dan 10x samen moeten doen en als je geluk hebt het misschien een keer zelf mag doen. Mag je het hier na 1 keer kijken al doen! Zo heb ik hier al een paar keer intramusculair mogen injecteren.
Ik weet nog dat ik in de eerste week meteen al veel verschillen op merkte vergeleken nederland!
Ik hoef niemand te wassen, de pillen worden voor een hele week klaar gezet, je hoeft ze niet te contoleren en ze worden handje contantje uitgedeeld! Ook zitten hier mensen gefixeerd (vastgebonden) omdat ze anders uit bed of rolstoel zouden gaan!
Ik vondt dit toch best stockerend aangezien het in nederland verboden is!
We gingen ook een rondje wonden lopen! En wat voor een wonden, ik heb een decubitus wond
(doorlig plek) van wel een hand grote en bijna tot het bot op de stuit van een dunne mevrouw gezien! Verder allemaal andere wat kleinere wonden en doorlig plekken. Ik heb een mevrouw in coma gezien. En voor het eerst een tracea gezien en verzorgt!
De verpleegkundige in casaverde zijn allemaal super lief en aardig en proberen met hun beste engels ons uitleg te geven! Ik voel me hier helemaal thuis en onze nederlandse stage begeleidster doet ook goed haar best zodat wij ons het zo goed mogelijk naar ons zin te hebben hier.

Natuurlijk zijn er ook minder leuke kanten aan stage! Juist omdat alles zo anders gaat kun je soms een beetje gescockeerd zijn en niet zo goed weten wat je in somige situaties moet doen! Ook de spaanse taal valt soms erg tegen. En ik vindt het heel erg vervelend dat ik met geen een bewoner of collega goed kan praten. (Of iedergeval meer dan 'hoe gaat het' kan zeggen).
Ik leer hier wel heel snel spaans en dat is wel een dik voordeel, want ik vindt spaans een hele mooie taal!
Ook een minder leuke kant aan hier in spanje zijn is het missen! Ik mis me vriendje (joost), familie en vrienden heel erg maar gelukkig komt joost over 2 weken, daarna mijn ouders met mijn oma en als laatste ook nog mijn zus en nichtje :)
en hier kijk ik dan ook heel erg naar uit.

Ik denk dat ik me de overige 14 weken me hier prima ga vermaken!
Nina en ik gaan vanaf nu de mondriaanzorgstageplannen samen schijven omdat wij ongeveer het zelfde meemaken op stage!

Nogmaals sorry van dit late berichtje en ik ga vanaf nu proberen om samen met nina elke week een mooi verhaaltje in elkaar te zetten voor jullie :)

hasta luego! Joyce Notmeijer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Almoradí

Stage Spanje 2014

Stage Spanje:

Recente Reisverslagen:

14 November 2014

Mijn ervaringen

04 November 2014

Halverwege

04 November 2014

bijna op de helft!

09 Oktober 2014

Hola amigas!

07 Oktober 2014

5e en 6e week stage Guardamar
studenten zorg

Negen studenten van ROC Mondriaan gaan vanaf 01 september 2014 voor 20 weken stage lopen in zorginstellingen in Costa Blanca.

Actief sinds 07 Juli 2014
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 7838

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 16 Januari 2015

Stage Spanje 2014

Landen bezocht: