1e weekverslag Spanje! - Reisverslag uit Alicante, Spanje van studenten zorg - WaarBenJij.nu 1e weekverslag Spanje! - Reisverslag uit Alicante, Spanje van studenten zorg - WaarBenJij.nu

1e weekverslag Spanje!

Door: Kelly Dekker

Blijf op de hoogte en volg studenten zorg

07 Oktober 2014 | Spanje, Alicante

Hallo ik ben Kelly Dekker en ben 19 jaar. Ik ben bezig met de opleiding verpleegkundige bij het ROC Mondriaan in Leidschenveen. Ik ga voor 20 weken stage lopen in Spanje in het dorp Guardamar del Segura. Ik ga hier stage lopen in een verpleeghuis genaamd Casaverde Guardamar. Dit verpleeghuis ligt in het ‘centrum’, dicht bij de zee en grenzend aan het dennenbos van Guardamar. Dit verpleeghuis heeft plek voor 100 ouderen met of zonder zorgbehoefte, en kan blijven voor een kort of lang verblijf. Voor mensen die voor een tijdje op ‘vakantie’ willen, mensen die alleen snachts zorg nodig hebben of alleen overdag. Ik loop hier met 3 andere Nederlandse studenten (Raiza, Jeanet en Nicole) dit zijn ook mijn huisgenoten. Raiza en Jeanet zijn bezig met de opleiding verzorgende, en Nicole en ik met de opleiding verpleegkundige.

Dit word pas mijn eerste weekverslag, ik heb het namelijk erg druk gehad zoals iedereen vast wel. En de tijd gaat hier razendsnel! Maar ik heb een ‘dagboek’ bijgehouden dus ik kan alles weer terughalen voor deze weekverslagen.

Mijn 1e stagedag was 4 september. Ik heb toen met de verpleegster Gema meegelopen, ze spreekt niet heel goed Engels maar ze doet wel haar best. Ik loop 3 dagen met Gema en dan 1 dag met Lettie waarna ik 2 dagen vrij ben, en dan weer 4 dagen werken enz.. Er loopt 1 verpleegkundige over 100 mensen, dus er is altijd maar 1 verpleegkundige in het gebouw. De verpleegsters dragen geel en de verzorgende roze. Wat ik wel al gelijk zag is dat de rolverdeling hier heel anders is als in Nederland. De verpleegster verzorgd de wonden, geeft injecties, spuiten insuline, doen bloedtesten, geven medicijnen, zet katheters, checkt de vitale functies (pols,bloeddruk,temperatuur), geeft infusen, prikken bloed etc. Geen wassen dus, geen eten geven, geen wisselligging geven, niet de mensen naar bed brengen, niet de mensen naar de wc brengen etc. Dit doet namelijk de verzorgende. De verzorgende doet niet de dingen die een verpleegster doet, en andersom ook niet. Aan de ene kant vind ik dit wel fijn, maar daardoor heb je als verpleegster weinig contact met de mensen, vind ik dan. Want je verzorgd de wond of je geeft de medicijnen en je bent klaar. Voor mijn gevoel ging het allemaal heel snel snel snel, vaak zei ze ook niks tegen de patiënt. Ze heeft vaker aan mij gevraagd of ik iets wilde doen, maar de eerste dag wilde ik graag alleen kijken en heb haar uitgelegd waarom. Ik vond de 1e paar dagen wel zwaar op stage. Door de taal, door de handelingen en alle informatie die ik gekregen heb.

De verschillen die mij deze week zijn opgevallen op stage zijn :
- De strikte rolverdeling
- Dat de medicijnen niet worden afgetekend wanneer ze gegeven worden.
- Dat ze hier nog harder werken als in Nederland (en ik het in Nederland soms al heel druk vond)
- De contact met de bewoners minder is als in Nederland
- Hier geen aangepaste rolstoelen zijn, en ook geen hoofdsteunen
- Ze totaal niet zuinig zijn met het materiaal. (vb.: ze gebruiken gaasjes om hun handen af te drogen, ze gebruiken onderleggers voor vocht op te vangen in bed als servet of slabber, ze gebruiken dure verbanden ‘mepilex border’ als stootkussens en knippen hier gewoon in.
- Als verband gebruiken ze vaak gaasjes en soort breed tape (dit is dan wel weer zuinig)
- Wonden niet steriel worden verzorgd (ze gebruiken vaak een gaasje en gaan steeds met het vieze gaasje over de wond)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Alicante

Stage Spanje 2014

Stage Spanje:

Recente Reisverslagen:

14 November 2014

Mijn ervaringen

04 November 2014

Halverwege

04 November 2014

bijna op de helft!

09 Oktober 2014

Hola amigas!

07 Oktober 2014

5e en 6e week stage Guardamar
studenten zorg

Negen studenten van ROC Mondriaan gaan vanaf 01 september 2014 voor 20 weken stage lopen in zorginstellingen in Costa Blanca.

Actief sinds 07 Juli 2014
Verslag gelezen: 737
Totaal aantal bezoekers 7840

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 16 Januari 2015

Stage Spanje 2014

Landen bezocht: